Kurtuluş
savaşı sırasında kara harekâtları ile ilgili birçok roman ve makale yazılmış
olmasına karşın hava harekâtlarını anlatan yazılar çok azdır. Bu yazımızda o
zamanın deyimi ile Tayyarecilerimizin Batı Cephesinde, İzmir’e doğru yaptığı
görevlerinin sadece son bölümünden alıntılardan bahsedeceğiz.
“4
Eylül 1922 sabahı 08.30'da Afyon'dan havalanan üç av ve beş keşif uçağı on
dakika ara ile Uşak meydanına indi. Ancak, yer destek malzemeleri (Yağ, benzin,
yedek parça) henüz Uşak'a varamamıştı. Bu yüzden uçakların yapacakları keşif
uçuşları gecikmeye uğradı. Bu nakil sırasında üçbuçuk ton uçak benzini yolların
bozuk oluşu ve trafik tıkanıklığı yüzünden Afyon'dan Uşak'a ancak 24 saatte
getirebildi.
Kara
nakliyatı kamyonların eski olmaları nedeniyle çok zorlaşıyordu. Birinci Dünya
Savaşı'ndan kalma demir tekerlekli kamyonlar, yollardaki köprüler geçişe uygun
olmadığından Dumlupınar'dan ileriye gidemiyordu. Bu durum karşısında Bölük
Komutanı Binbaşı Fazıl'ın Bölüğünün savaş gücünü kaybettiğini ısrarla rapor
etmesine rağmen, üst komutadan kimse yardımcı olamıyordu.
Bölükteki 15 pilot ve rasıt (Sonradan
yetiştirilmiş) pilot, Uşak'taki uçakları çalışır tutabilmek için makinist gibi
çalışıyordu. Civarda başıboş Yunan askeri dolaştığından, herhangi bir sabotajı
önlemek için de sıkı güvenlik tedbirleri alınmıştı.
5 Eylül 1922 günü Uşak, Alaşehir arasında
keşfe çıkan uçağın motoru arızalandığından Karakuyu civarında mecburi iniş
yaptı. Tamiri biten bir keşif uçağı da Afyon'dan Uşak'a uçarak getirildi.
6 ve 7
Eylül 1922 günleri uçuş yapılmamıştı.
8 Eylül 1922 günü Cephe Uçak Bölüğüne;
çekilmekte olan Yunan birliklerinin Manisa, Nif (Kemalpaşa), Torbalı
bölgesindeki durumunun tespit edilmesi ve dönüşte uçakların Alaşehir veya
Salihli'ye inmesi emredildi. Yer destek ve bakım teçhizatı da bu amaçla
Salihli'ye nakledildi. Cephe Uçak Bölüğü Salihli'nin kuzey-doğusuna 10
kilometre mesafedeki Dureselli Köyü yakınında hazırlanan meydana intikal etti.
Böylece bölük İzmir'e daha çok yaklaşmış olacaktı. Aynı gün Türk birlikleri
İzmir'e doğru ilerliyordu. Fakat uçak bölüğünün ağırlıkları Salihli'ye
taşınamamıştı. Alaşehir ve Salihli'de birer meydan hazırlanması için bölgelere
askeri birlik gönderildi.
Türk Ordusu'nun İzmir'e Girişinde Türk Hava
Kuvvetleri:
9 Eylül 1922 günü Türk birlikleri İzmir'e
girerken, Uşak'tan kalkan iki keşif ve bir av uçağı sabah 07.30'da Salihli
meydanına iniyordu. Bölük o gün sekiz sorti (Dalış) yapmıştı.
10 Eylül 1922 günü keşif yapılmadı. Yüzbaşı
Fazıl'ın 26 Ağustos'ta düşürdüğü Yunan uçağının tamiri 11 Eylül 1922'de
tamamlanmıştı. Breguet-14 B2 tipi Garipçe isimli keşif uçağı da, Uşak'taki iki
Spad-XIII av uçağı ile birlikte Salihli'ye geldi.
11 Eylül 1922'de; Uşak'ta bulunan Cephe
Bölüğünün malzeme ve ağırlıkları demiryollarının özellikle köprülerin
Yunanlarca tahrip edilmesi nedeni ile kamyonlarla Salihli'ye gönderildi. Ayrıca
Uşak'taki gayri faal (Çalışamaz) durumda bir Breguet, bir Albatros-C XV ve bir
De Havilland-9 uçağı bırakıldı.
13 Eylül 1922'de Bölüğün Salihli meydanından
İzmir'e intikali (Ulaşması) emredildi. 13 Eylül 1922 günü iki keşif uçağı
İzmir'e intikal için havalandı, fakat motor arızası nedeniyle uçaklar tekrar
Salihli'ye geri döndüler.
Salihli'ye intikali gerçekleştiren Bölük
Komutanı Binbaşı Fazıl, Seydiköy/İzmir'deki Gaziemir meydanının durumunu
bilmediği ve üst makamlardan da bilgi alınamadığı için İzmir'e bu maksatla
personel göndermişti. Bu personelden de henüz bilgi sağlanamamıştı.
Havacıların İzmir'de Toplanması:
14 Eylül 1922'de verilen emirli Sivil Pilot
Vecihi'nin Gaziemir/İzmir meydanına gitmesi, daha sonra gelecek uçaklar için
meydanın hazırlanması emredildi. Sivil Pilot Vecihi (Hürkuş) o gün gördüklerini
şöyle anlatmıştı. "Kızılçullu istasyonunu görünce bende bir heyecan ve
kuşku yarattı. Gördüğüm meydan uçaklarla dolu idi. Biraz daha yaklaşınca
bunların Yunan kokartlı olduklarını ve düzensiz bir şekilde bırakılmış
bulunduklarını gördüm. Yunan pilotları uçarak kaçmak yerine sandalla kaçmayı
tercih etmişlerdi."
14 Eylül 1922'de dört av, iki keşif uçağı
06.40'da İzmir'e indiler. Arızalı olan üç keşif uçağı ise Salihli'de
bırakılmıştı. Bunlardan bir tanesi 15 Eylül 1922'de İzmir'e uçtu, kalan uçaklar
motor arızası nedeniyle uçuşa devam edemedi. Biri Çoban İsa istasyonunun
yanına, diğeri Seydiköy'e 10 kilometre mesafede bir yere mecburi iniş yaptı.
Salihli Tayyare Meydanı, Bölük Komutanı Vekili Binbaşı Yahya'ya bırakılmış,
Binbaşı Fazıl İzmir'e gitmişti.
15 Eylül 1922'de Batı Cephesi Komutanlığı
Çeşme ve Seferihisar bölgesinin havadan keşfini emretti. Yapılan keşif sonucu
durum şu şekilde tespit edildi:” Kaçan Yunan birliklerinin öncüleri Alaca'yı
geçmişti. Çeşme İskelesinde büyük bir kalabalık gemilere binmeye çalışıyordu.
Çeşme limanı açıklarında 50 büyük nakliye gemisiyle, birliklerin kol başı, Urla
- Çeşme şosesi üzerinde Alaçatı'ya girmek üzeriydi. Uçakta bomba bulunmadığı
için kaçan Yunan birliklerine makineli tüfek ateşi açılmıştı. “
Yukarıdaki
anlatımdan da anlaşılacağı üzere, İnönü Savaşları ve Sakarya çarpışmaları
sırasında üstün başarılar elde eden Tayyarecilerimiz, savaşın son günlerinde
benzin, yedek parça eksikliğinden, son görevlerini Alaşehir ve Salihli’nin
kurtuluş günü olan 5 Eylül 1922 tarihinde yapmış, 9 Eylül, İzmir’in kurtuluş
gününün heyecanını kara ordusu ile birlikte yaşayamamışlardır.
Bu
yazımızla tüm şehitlerimize bir kez daha minnet ve şükranlarımızı sunuyoruz.
Mustafa
UÇAR
Araştırmacı
Yazar
Kaynakça:
Tayyareci.com
Yazılarınız çok güzel hocam. Emeğinize sağlık.
YanıtlaSil